Chaga! Varför denna svamp kan stärka din hälsa!

Många av mina klienter har en inflammerad kropp och ett sämre immunförsvar. Varje kropp är olika, och därför förtjänar varje klient ett skräddarsytt protokoll, som vi tar fram tillsammans utifrån deras kroppars behov. Men det finns en fantastisk medicinsk svamp som kan hjälpa till med så många olika hälsobesvär.

Vad är Chaga?

Chaga svamp är en medicinsk svamp som växer på träd i norra USA, Ryssland och delar av Europa (även i Sverige). Det ser ut som en stor, ojämn svart utväxt på sidan av trädet, som försiktigt kan tas bort och bearbetas till bitar eller ett pulver. Chaga har ett blygsamt protein- och fiberinnehåll, men det som får denna svamp att glänsa är att den innehåller enorma mängder antioxidanter. Chagas fördelar har använts i hundratals år! Läs nedan några av dess fördelar.

Chaga hjälper till att bekämpa cancer

Observera: En cancerresa behöver ett pålitligt medicinskt team. Jag skulle inte rekommendera chaga som det enda sättet att bekämpa cancer, men det kan vara en del av behandlingen. Rådgör med en betrodd läkare innan du lägger till chaga till din behandling.

Chaga har de högsta ORAC-poängen (Oxygen Radical Absorbance Capacity) av någon annan föda! Detta betyder att antioxidantaktiviteten i chaga är otroligt högt. Flera studier visar att chaga minskar och/eller stoppar tumörtillväxt, stoppar cancerceller från att spridas och skyddar mot oxidativ DNA-skada.

Chaga har också antimutagena effekter, vilket innebär att det kan hjälpa till att stoppa vanliga celler från att mutera till cancerceller.

Chaga minskar inflammation

Chaga har visat sig ha antiinflammatoriska effekter. Faktum är att studier visar att chaga hjälper mot inflammation så mycket att det minskade allergisymtom. Extra bonus – Chaga hjälper mot trötthet och förbättrar den fysiska uthålligheten!

Chaga stärker ditt immunförsvar

Chaga har visat sig vara lovande för att hjälpa till att läka din tarmmikrobiota – och din tarmhälsa påverkar ditt immunförsvar. Ju bättre tarmmikrobiota desto starkare immunförsvar! Chaga kan också hjälpa till att stödja de celler som kan attackera virus, bakterier och patogener i din kropp. Visste du att chaga är antiviralt mot HIV och Hepatit C? Bara lite av denna medicinska svamp om dagen kan hjälpa till att stärka din hälsa!

Hur man använder Chaga

Chaga kan du köpa i pulver, tinktur eller kapslar.

Jag älskar att tillsätta Chaga pulver i varma drycker, bakning och smoothies. På denna sida kan du läsa mer om Chaga (med referenser) och andra medicinal svampar och även ett recept på varm choklad med Chaga. Mums :)

Köp Chaga genom att klicka här.

GRATIS MINIKURS

Är du nyfiken på hur du bör äta för daglig läkning av kroppen? Anmäl dig gratis till denna minikurs och lär dig mer om hur kroppen fungerar.