Vanliga läkemedel som stjäl kroppen på näringsämnen

Har du lite feber? Ta febernedsättande

Högt kolesterol? Ta statiner

Känner dig låg? Ta antidepressiva läkemedel

Har du huvuvärk? Ta smärtstillande

Detta har gått för långt. Visste du att de vanligaste hälsobesvären går att läka med rätt kost?

Enligt Socialstyrelesen hämtade 65% av befolkningen ut minst ett läkemedel år 2021, det är nästan 6.8 miljoner av befolkningen! Det är så vanligt att många av oss aldrig tänker ifrågasätta den moderna sjukvårdens enda fokus är medicinering. Som ett resultat har dessa läkemedel smygandes tagit över våra liv.

Paracetamol och Omeprazol är de receptförskrivna läkemedel som hämtas ut av flest antal patienter. Kvinnor använder generellt sett mer läkemedel än män. Av kvinnorna i Sverige hämtade 73% ut minst ett läkemedel under 2021 jämfört med 58% av männen.

Läkemedel mot högt blodtryck är den grupp av läkemedel som används av flest personer. Totalt hämtade drygt 2,1 miljoner patienter ut denna typ av läkemedel 2020. Detta är synd då högt blodtryck är oftast kostrelaterat och går att förhindra med kosten.

Vår kultur har kommit att likställa läkning med droger, så mycket att många av oss förväntar oss att vår läkare ger oss medicin, och vi känner oss ofta ignorerade när vi lämnar läkaren tomhänt.

Antibiotika är ett tragiskt exempel. Om du någonsin har haft en kronisk hosta, eller om ditt barn har haft en öroninfektion, är det troligt att din läkare har ordinerat något av dessa bakteriedödande läkemedel. Men här är saken: Vi vet nu att dessa mediciner inte är effektiva vid behandling av kronisk hosta, öroninfektioner och många andra vanliga sjukdomar som de ordineras rutinmässigt för.

Värre är att antibiotika kan vara mycket farligare än vad vi har fått tro. Vi har länge vetat att de tar död på miljarder friska bakterier i mag-tarmkanalen - mikrober som spelar en viktig roll för att hjälpa oss att smälta mat, bekämpa inflammation och upprätthålla ett hälsosamt humör och starkt immunsystem. Men visste du att ta antibiotika upprepade gånger faktiskt kan öka risken för cancer och andra sjukdomar?

En analys av en stor databas över medicinska journaler, publicerad i European Journal of Cancer, visade att ju fler antibiotika kurer en patient tog desto större var risken för matstrupscancer, mag-, bukspottkörtel-, lung-, prostatacancer och bröstcancer.

Skrämmande är att minst 30% av dessa miljoner recept är helt onödiga, eftersom de är ordinerade för tillstånd som inte svarar på antibiotika. (Jag tror att närmare 90% är onödiga, eftersom våra kroppar kan bekämpa de flesta bakterieinfektioner på egen hand, och om du behöver extra hjälp är ett antal örter effektiva antimikrobiella medel).

Dessa onödiga läkemedel skadar inte bara hälsan hos människor som tar dem utan de bidrar också till utvecklingen av antibiotikaresistenta stammar av dödliga mikrober. Antibiotikaresistens är ett av de mest brådskande hoten mot folkhälsan som världen står inför idag. Om du har en livshotande infektion är det vettigt att ta antibiotika men ibland är botemedlet värre än sjukdomen.

Antibiotika är toppen av isberget - och få människor förstår den verkliga omfattningen eller allvaret hos syntetiska piller. Du vet antagligen inte till exempel att långvarig användning av de flesta mediciner, både receptbelagda och receptfria, kan orsaka allvarliga näringsbrister och anstränger många organ, speciellt levern.

Protonpumpshämmare, som ordineras rutinmässigt för magsår, begränsar kroppens förmåga att absorbera vitaminerna B12 och C, samt järn, kalcium, magnesium, zink och betakaroten.

Läkemedel mot högt blodtryck sänker ditt intag av kalcium, magnesium, tiamin, zink, kalium, folat och järn. Dessa näringsämnen är absolut nödvändiga för en sund funktion av din hjärna, hjärta och muskler.

Exempel på vissa läkemedel och näringsämnen som du kan få brist på:

• B12: Metformin, Histamin H2-receptorantagonister (H2RAs eller H2-blockerare) och protonpumpshämmare (PPI)

• Kalcium: H2RAs, Kortikosteroida läkemedel, Loopdiuretika, Antikonvulsiva medel

• Koenzym Q10- Hydralazin, Statiner

• Folsyra: Antikonvulsiva medel, Östrogen (oralt), Pankreas enzymer, Metformin

• Magnesium: Östrogen (oralt), H2RAs, Loopdiuretika, protonpumpshämmare (PPI), Tiazid eller tiaziddiuretikum

• Tiamin (B1): Loopdiuretika, Tiazid eller tiaziddiuretikum

• Vitamin A: Gallsyra-sekvestranter, Neomycin, Resiner

• Vitamin D: Antikonvulsiva medel, Gallsyra-sekvestranter, H2RAs och Resiner

• Vitamin K: Gallsyra-sekvestranter, Resiner

• Zink: H2RAs, Loopdiuretika, Tiazid eller tiaziddiuretikum, ACE- hämmare

• Järn: Antacida, Tetracykliner,

“Den som tar medicin måste återhämta sig två gånger, en gång från

sjukdomen och en gång från medicinen”

Av: William Osler

Få ordning på magen!

Många läkemedel förstör vår tarmflora. Lär dig hur du ska äta för att bygga upp tarmen igen :)

Denna gratis tarmutmaning är på 7 dagar- du får varje dag ett mejl där jag ger dig en daglig utmaning som kommer att hjälpa dig på vägen till en hälsosammare tarm.

Denna artikel ger dig kunskapen för den bästa kosten för varje vitamin och mineral.

Är du intresserad av kosten som läker dig? kontaka mig och jag berättar mer vad jag kan göra för dig.

Referenser:

Dr. Josh Axe, DC, DNM, CNS, är läkare i kiropraktik, certifierad läkare i naturmedicin och klinisk nutritionist